داستان

داستان (8)

19 ارديبهشت 1397

خاطرات آدم و حوا

مارک تواین

ترجمه حسن علیشیری

ادامه مطلب...
26 فروردين 1397

 

هزاره...

 

زن هار شده بود.همه ی تپه ماهورهای اطراف آبادی را زیر باران بی امان می دوید.یک نفس می دوید،لحظه به لحظه سنگین وسنگین ترمی شد.همه چیزدرنگاه اش تیره وتاربود. آرزو می کردکاش جرعه آبی شودودرزمین فرورود. دلش بارگرفته بود.انگارتندری روی لب هایش می غریدوحنجره اش رامی درید.اومردش راازباران می خواست.ازرعدوبرق ؛وپژواک ناله هایش خواب آبادی راآشفته کرده بود.

 

ادامه مطلب...

08 اسفند 1396

ارسطو، در جایی می‌نویسد برای باور پذیر شدن یک تیاتر،کل آن را بایددر یک زمان فیزیکی خاص که معمولا از بیست و چهار ساعت تجاوز نمی‌کند، نوشت. امّا داستان من در یک هفته اتّفاق می‌افتد...

ادامه مطلب...

04 اسفند 1396

آب دهانم را تند تند قورت دادم.کف دست را کشیدم به پایین مانتو و با نوک کتانی های آل استار روی زمین اشکال نامفهوم کشیدم.پاچه های شلوار جین روشنم دوتا داشت و مچ پای سفیدم دیده می شد.سنگینی نگاهی را حس کردم.سر بالا بردم.حسام صاف زل زده بود به مچ پایی که حالا روی پای دیگر قرار داشت.پاها را جفت کردم و بردم زیر صندلی...

ادامه مطلب...

05 ارديبهشت 1392

داستان پست مدرن چیست؟ چه گونه بدانیم یک داستان پست مدرن است؟ ویژگی های یک داستان پست مدرن چیست؟ تفاوت ادبیات کلاسیک و مدرن با پست مدرن چیست؟ این پرسش ها که ذهن مخاطبان داستان و حتا نویسندگان آن را به خود معطوف می کند از جمله پرسش هایی است که منابع بسیار محدودی در زمینه ی آن ها وجود دارد و همین اندک منابع هم پراکنده و غیر منسجم به آن ها پرداخته اند. از این رو من بر آن شدم تا مولفه هایی که در ارتباط با ادبیات پست مدرن در منابع پراکنده وجود دارد را به صورت منسجم گرد آوری کنم. 

ادامه مطلب...
05 ارديبهشت 1392

سخنراني دكتر حسين پاينده درباره       داستان "شنگول"     (از مجموعه داستان آنجا زير باران، نشر علم،۱۳۸۳)

       چرا به اين متن مي توان يك متن پسامدرن گفت؟ من با پيروي از نظريه هاي مطالعات فرهنگي كه كلمه "اثر" را ديگر به كار نمي برند تعمداً به جاي اثر مي گويم متن. زيرا اثر هاله اي تقدس مآبانه با خود دارد، گويي سخن يا گفتماني فرابشري است و بنابراين فقط مي تواند تحسين شود. حال آن كه متن ماجرا را يك مقدار زميني تر و قابل پرداختن و بررسي پذير مي كند. سؤالي كه من مطرح مي كنم اين است كه چرا اين متن يك متن پسامدرن محسوب مي شود. براي اينكه ببينيم نويسنده چه كرده، بد نيست به يك رمان اشاره كنم. رمان "رابينسون كروز"، يا كرزوئه نوشته "دنيل دفو" رمان نويس قرن 18 انگلستان. مي دانيم كه دفو اين رمان را بر اساس سرگذشت شخصي به نام الكساندر سلكرك نوشته است.

ادامه مطلب...
28 بهمن 1396

آقای سمندری با کسی حرف نمیزند . تکیه داده به دیوار فرسوده ی خانه و از این کانال به آن کانال می پرد .نق میزند که ماهواره هم برنامه ی بدرد به خوری ندارد .همسر و بچه ها تواین هفته که سمندری بازنشست شده جرات کلامی هرچند کوچک ندارند . توی راهروی باریکشان دوسه موزاییک لق زیر موکته هست که بچه ها در این هفته حواسشان هست که روی آنها پا نگذارن

ادامه مطلب...
05 ارديبهشت 1392

 

بزرگراه در نخستین ساعات بعد از ظهر زمستانی هنوز شلوغ نشده بود.کنار بزرگراه اتومبیلی توقف کرده بود. زنی که پشت فرمان نشسته بود شاید از شدت سرماخوردگی ماسک داشت و چشمانش خیس و سرخ بود. مردی که کنارش بود با بغض به کوههای خفته در ابر خیره شده بود. اتومبیلی بسرعت از کنار آنها گذشت. زن پدال گاز را تا آخر فشار داده بود . اتومبیل زوزه کشان بزرگراه را پشت سر می گذاشت . عقربه ی سرعت سنج بی وقفه اعدادی بیشتر را نشان می داد.

 

ادامه مطلب...

درباره ایرانشعر

 

وبسایت ادبی-هنری ایرانشعر با تکیه بر نگره‌ای نقد محور و اجتماعی بر آن است تا به شناسایی و سامان بخشی آن دسته حرکت های خلاقه ی شعری و ادبی بپردازد که در بطن ادبیات معاصر ایران در جریان‌اند.این وب‌سایت بر مبنای اخلاق نقد حرفه‌ای و حفظ حقوق اجتماعی شاعران و مولفان در عرصه‌ی نگارش و با هدف نشر آثار تولیدی شاعران جوان که از سطح قابل قبولی از شعریت و ادبیت برخوردار باشند و بدون توجه به هر نام و امضایی تشکیل شده، ضمن دوری از جریان های (مسلط شعر و ادبیات وابسته،جشنواره‌ای و رسمی)می‌خواهد تریبونی مستقل برای آثار مستقل و خلاقه ی شعر،داستان،نقد و نظریه‌ی ادبی باشد.افراد علاقه‌مند جهت همکاری با تحریریه می‌توانند رزومه‌ی حرفه‌ای خود را به آی دی های زیر در تلگرام ارسال نمایند:

Amynrjbyan1981@

ShimaQasemi@