• سنگِ آفتاب / اکتاویوپاز / دونالد گاردنر

    سنگِ آفتاب / اکتاویوپاز / دونالد گاردنر

    سنگ آفتاب را نمی‌توان درچند جمله خلاصه کرد.چون مانند تمام شاهکارهای شعری این قرن ساختمانی آنچنان دارد که خود انتقادگر خویش است.یکی بیشتر
  • هژمونی،بیگانگی و کار هنری / امین رجبیان

    هژمونی،بیگانگی و کار هنری / امین رجبیان

    بیگانگی یا آلیناسیون در لغت به معنی دیگر شدن یا (آن دیگری) شدن است که ریشه در کتب مقدس و مفهوم هبوط بیشتر
  • سپیدخوانی . امین رجبیان

    سپیدخوانی . امین رجبیان

    سپید خوانی یاهمان فضای نانوشته در متن صرفا یک اتفاق جدید یا پدیداری نو ظهور نیست که در قرن اخیر ما شاهد بیشتر
  • شعر زبانی / علی قنبری

    شعر زبانی / علی قنبری

    شعر زبانی خیلی ساده یعنی شعری که ارجاعش به خود زبان است؛ وقتی که ابژه خود زبان است، و نه چیزی در بیشتر
  • فقر نشانگانی در شعر امروز

    فقر نشانگانی در شعر امروز

    در سال‌هایی که بر ادبیات و به خصوص از این نظر بر شعر ایران گذشته است، شاهد یک سیر کاهشی در روند بیشتر
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1397 ساعت 03:26

شعری از : بهزاد زرین پور

تهرانی

تهرانی   بدون تو پارك‌های این شهر هم تاب نمی‌آورند مرا بس كه بی سرو صدامی‌آیم و می‌روم این دو اتاق چگونه بیاورند و ببرند مرا هر روز اگر نشسته…

آلاخون

کم خونی

چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1397 ساعت 03:02

خاطرات آدم و حوا

مارک تواین

خاطرات آدم و حوا مارک تواین ترجمه حسن علیشیری

تیر هزاره

گور پدر ارسطو

در سال‌هایی که بر ادبیات و به خصوص از این نظر بر شعر ایران گذشته است، شاهد یک سیر کاهشی در روند ذخیره های نشانه ای زبان در دهه اخیر بوده…

سنگِ آفتاب / اکتاویوپاز / دونالد گاردنر

هژمونی،بیگانگی و کار هنری / امین رجبیان

  • نیما
  • جامعه شناسی ادبیات
  • معرفی کتاب
  • در باب فرهنگ / آنتونیو گرامشی
  • زوال کلنل / محمود دولت آبادی

محور مختصات شعر نیما / کیومرث منشی زاده

نیما یوشیج شاعری است که شعرش دستگاه مختصات دارد و از این­ رو می ­توان شعرش را متشخص نامید. نیما برخلاف نظر برخی­ ها که او را ـ و اهمیت نیما بودن را ـ صرفاً در تغییر محتوای شعر او می ­دانند از لحاظ محتوا هم شاعری در حد اعلای اعتنا است. شاعری است که بعد از سعدی (بنیان­ گذار ادب انسانی که پنجاه سال پیش از تپراکا ـ بنیادگذار ادب باختران ـ در دوران مغول آدمی­ خوار به دفاع از انسان پرداخته است.) و به احیا ادب انسانی دست زده است...

 

درآمدی بر جامعه شناسی ادبیات / لوسین گلدمن / محمد جعفر پوینده:

آنچه در اساس جامعه شناسی ادبیات به گسترده ترین معنا را از همه دیگر شکل های نقد ادبی جدا می کند این حکم نظری است که در آفرینش هنری یک فرد به تنهایی مورد نظر نیست بلکه اثر،بیان نوعی آگاهی جمعی است که که هنرمند با شدتی بیشتر از اکثر افراد در تدوین آن شرکت می ورزد...

 

 

 

 تربیت احساسات / گوستاو فلوبر / مهدی سحابی

  در دهه‌های اخیر رمان تربیت احساسات هم در میان خوانندگان عام و هم نزد اهل ادب و ناقدان هنری تا اندازه‌ای مادام بوواری را در سایه برده و خود به عنوان شاهکار فلوبر و یکی از سرچشمه‌های بنیادین ادبیات مدرن اروپایی مطرح شده است. شاید دلیل این اقبال آن باشد که مادام بوواری تجسم نظم و انسجام رمان کلاسیک فرانسوی است، اما کتاب حاضر نمونه‌ی کامل اثری است که چندگونگی و انقطاع و آشوب رمان مدرن را به نمایش می‌گذارد و در آن از ساختار هرمی رمان کلاسیک خبری نیست. با این همه، تربیت احساسات همواره اثری عاطفی و «شخصی» تلقی شده که در آن مضمون احساسات با شرح رویدادهایی تاریخی درهم می‌آمیزد، کتابی در وصف امید باختگی‌ها و دلسردی‌هایی فردی و نیز در توضیح یأس و انحطاطی اجتماعی در پی زوال توهم‌هایی که انگیزه‌ی تکان‌هایی انقلابی بود.

 

---------------------------------------------------------------------------------

قطار به سوی پاکستان

مولف: خوشوانت سینگ

ترجمه:نوذر نیازی

ویراستار:مهتاب بازوند

انتشارات مروارید

--------------------------------------

چهار کوارتت

تی.اس.الیوت

سعید جهان پولاد

انتشارات هشت

فرهنگ، داشتن ذهنی مملو از دانسته‌ها نيست، بلكه توانايی ذهن ماست در درك زندگی، شناخت موقعيتی كه در آن قرار داريم و فهم روابطی كه با انسان‌های ديگر داريم. كسی دارای فرهنگ است كه به خودآگاهی دست يافته و قادر به برقراری روابطی پايدار با تمام موجودات ديگر باشد. فرهنگ و فلسفه چيزهای يكسانی هستند. هر انسانی كم و بيش يك فيلسوف است: هرچه انسانيت بيشتری داشته باشد، فيلسوف‌تر خواهد بود. فرهنگ، فلسفه و انسانيت، همگی گزاره‌هايی قابل ارجاع به يكديگر هستند. بطوريكه هركه بخواهد، مي تواند فيلسوف و بافرهنگ باشد؛ فقط كافيست با انسان‌ها زندگی كند، به عبارتی، در پی تفسير كنش‌های خود و ديگران در ذهن خويش باشد. چشم‌هايش را هميشه باز نگه دارد، و نسبت به همه چيز و همه كس كنجكاو باشد؛ برای فهم هرچه بيشتر ارگانيسمی كه به آن تعلق دارد، تقلا كند؛ با تمام نيروی آگاهی، شورمندی و اراده‌ی خود، بر زندگی تاثير بگذارد؛ هرگز سستی و كاهلی به خود راه ندهد، برای زندگی ارزشی واقعی قائل باشد، و با آمادگی كامل، هرجا كه نياز بود از زندگی دفاع و حتی آن را فدا كند. فرهنگ معنای ديگری ندارد.

یادداشتی از آنتونیو گرامشی  ١٩١٦ ترجمه ی ماریا عباسیان

 

زوال کُلُنِل اثری از محمود دولت‌آبادی، نویسندهٔ معاصر است که در سال‌های ابتدایی دهه ۱۹۸۰ میلادی به زبان فارسی نوشته شد،اما برای نخستین‌بار در سال ۲۰۰۹ میلادی، توسط ناشر سوئیسی به زبان آلمانی منتشر شد. رمان زوال کلنل سرگذشت افسری وطن‌دوست در ارتش شاهنشاهی ایران است که زندگی او و خانواده‌اش در مقطع انقلاب ۱۳۵۷ ایران مرور می‌شود. داستان رمان تنها در یک شبانه‌روز می‌گذرد، اما در بازگشت به گذشته مرور و تأملی عمیق در حوادث تاریخ سده اخیر ایران و تلاش مردم در رسیدن به راه جامعه‌ای مدرن و پیشرفته را منعکس می‌کند.

درباره ایرانشعر

 

وبسایت ادبی-هنری ایرانشعر با تکیه بر نگره‌ای نقد محور و اجتماعی بر آن است تا به شناسایی و سامان بخشی آن دسته حرکت های خلاقه ی شعری و ادبی بپردازد که در بطن ادبیات معاصر ایران در جریان‌اند.این وب‌سایت بر مبنای اخلاق نقد حرفه‌ای و حفظ حقوق اجتماعی شاعران و مولفان در عرصه‌ی نگارش و با هدف نشر آثار تولیدی شاعران جوان که از سطح قابل قبولی از شعریت و ادبیت برخوردار باشند و بدون توجه به هر نام و امضایی تشکیل شده، ضمن دوری از جریان های (مسلط شعر و ادبیات وابسته،جشنواره‌ای و رسمی)می‌خواهد تریبونی مستقل برای آثار مستقل و خلاقه ی شعر،داستان،نقد و نظریه‌ی ادبی باشد.افراد علاقه‌مند جهت همکاری با تحریریه می‌توانند رزومه‌ی حرفه‌ای خود را به آی دی های زیر در تلگرام ارسال نمایند:

Amynrjbyan1981@

ShimaQasemi@